Totesin tarkistaessani peruspipon ohjetta tuosta kovasti käytetystä monisteesta, että itse asiassa olen muokannut sitä niin paljon, ettei se enää oikeastaan ole sama ohje lainkaan. Sillä omalla ohjeellani syntyi siis tämäkin pipo. Opiskeluaikana olimme Saban kanssa kämppäkavereita, mutta minun muutettua takaisin kotiseudulle emme ole nähneet niin usein. Niinpä otinkin tänä keväänä asiakseni mennä tervehtimään opiskeluaikaisia kavereita. Olin niin innoissani tulevasta jälleen näkemisestä, että päätin tehdä tuliaisiksi pipon. Vahvana suoskikkivärinä oli ainakin opiskeluaikana liila, joten värin valitseminen ei ollut vaikeaa. Värivalintani sulki pois monia lankoja, koska halusin kaksi tuon sävyistä lankaa.

    Alunperin suunnittelin tekeväni tekstin kirjoneuleena, mutta se osoittautui aika kuolleena syntyneeksi ideaksi ja hätäpäissäni päätin kirjoa tekstin jälkikäteen silmukoita jäljitellen, vaikka en siitä kovasti paljon pidäkään. Teksti oli kuitenkin pipoon saatava. Saba oli todella hyvä teksti, sillä minä olen ainoa, joka tuota kutsumanimeä käyttää. En nimittäin kannata muuten etunimien käyttämistä pipon tekstinä.

67051.jpg

    Aikaa pipon neulomiseen meni kaksi tuntia. Neuloin  ja kirjoin sen kaksinkertaisella Garnstudion Mandarin Petitillä, 5 mm 40 cm:n pyöröpuikolla (Ensimmäinen Addin puikkoni. Nyt ymmärrän sen vouhkaamisen noista puikoista, vaikka itse olen kyllä taipunut tuonne puupuikkojen suuntaan.) Silmukoita oli 80 ja 12 cm:n jälkeen aloitin kavennukset.Lankaa kului tummaa liilaa 42 g ja vaaleaa liilaa 20 g.

    Päällekirjoitettavien tai kirjoneulekuvioiden suunnittelu on minusta aina ollut hauskaa, mutta niiden toteuttaminen ei ole kovastikaan minun juttu. Tässä tapauksessa se kuitenkin kannatti, sillä piposta tuli sellainen kuin toivoin. Pipo olisi voinut olla hiukan isompi, mutta toisaalta Mandarin Petit on venyväistä lankaa ja pipo on kuitenkin suunniteltu kesäkäyttöön.

Pipohan valmistui jo reilu viikko sitten, mutta en voinut esitellä sitä ennen lahjan luovuttamista, sillä vastaanottaja seuraa blogiani.